Атестація

 Портфоліо викладача біології та хімії 

Супрун Ольги Петрівни:

 https://drive.google.com/file/d/1eX4agOv6d5mzjPHi2gwI6PplV5I4JUHT/view?usp=sharing

Гра "Де логіка?"

https://drive.google.com/file/d/1FviU5wgw897KjhIW3U0M7YDXFczIEVoB/view?usp=sharing

Вікторина "Брати наші менші"

https://drive.google.com/file/d/1xc-8jfdvGwIjR3erQYSQ8PjyNo9q4Pyh/view?usp=sharing

Гра "Смачна географія"

 https://drive.google.com/file/d/15SnDhNhsnZ761OTLKsxhRHKTQdXA2yrO/view?usp=sharing

"Своя гра"  - біологія

https://drive.google.com/file/d/1nwUfLtO2G4PmK8KFWCy5jE5HGNwei_I5/view?usp=sharing

Презентація до відкритого уроку "Білки. Нуклеїнові кислоти"

https://drive.google.com/file/d/1iY_44JFyinXgX29ghMqjcuXQ-A3VMQY1/view?usp=sharing

Презентація до відкритого уроку "Побутові хімікати"

https://drive.google.com/file/d/1DUdmg2qjsRl0tuEQAFkqu_l7PwZku1lF/view?usp=sharing

Доповідь  на семінар "Оцінювання успішності здобувачів освіти в умовах дистанційного навчання"

https://drive.google.com/file/d/1VDWSUxDQaHng6Dq9EbiDVZAOtxrFWUzM/view?usp=sharing

_________________________________________________________

Конспект відкритого урока "Білки. Нуклеїнові кислоти"


Урок з біології 10 клас

Група 68-К-1

Дата: 17.02.2021

Тема: Білки, нуклеїнові кислоти: огляд будови й  біологічної ролі

 

Мета освітня: розширити знання про різноманіття й функції білків і нуклеїнових кислот, встановити зв'язок між будовою молекул і виконуваними ними функціями; з’ясувати значення білків та нуклеїнових кислот для живих організмів;

мета розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв’язки між особливостями будови та функціями біологічних структур.

мета виховна: виховувати розуміння єдності всього живого і бережливе ставлення до природи.

 

Обладнання і матеріали: модель  ДНК, презентація.

Базові поняття і терміни: амінокислоти, білки, нуклеотиди, ДНК,РНК.

Тип уроку: комбінований.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою; наукове розуміння природи; уміння аналізувати, формулювати висновки; значення та розуміння фундаментальних принципів біології.

 

 

ХІД ЗАНЯТТЯ

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Прийом «Здивуй». Показати фото таких предметів: шовк, вовна, яйце, мезим, волосся, горох чи квасоля, пір’я. 

 

Проблемне питання: Що об’єднує ці предмети? Яка речовина входить до вмісту кожного з них?

 

Так. Це білки. Вони і будуть темою сьогоднішнього уроку. Ми з вами почали вивчати тему «Обмін речовин та перетворення енергії», яка складається з 15 уроків. Сьогодні перший. Отже, що є метою нашого уроку. Згадати особливості будови білків та амінокислот, повторити хімічні та біологічні властивості білків, розширити і поглибити знання про функції білків в живих організмах. Повторити матеріал про нуклеїнові кислоти: склад та функції.

 

 

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь з елементами бесіди

       Символом початку життя завжди було яйце. Ось чому білок пташиних яєць дав назву всьому класові білків. Серед усіх речовин органічної природи білки займають особливе місце – вони становлять основу структури живих систем і виконують ряд важливих функцій та налічують 2,5 квінтіліона різновидів.  До складу тваринних організмів входить 5 млн білків.

       Білки – високомолекулярне органічне з’єднання, побудоване із залишків 20 амінокислот і відіграє значну роль в процесах життєдіяльності організмів . Кожна людина, особливо якщо говорити про жінок, хоч раз чула про колаген і кератин - це протеїни, які відповідають за зовнішній вигляд нігтів, шкіри і волосся.

      Амі́нокисло́ти — органічні сполуки, які одночасно містять у своєму складі аміно- (- NH2) та карбоксильну (- СООН) групи. Амінокислоти є мономерними одиницями білків, у складі яких залишки амінокислот з'єднані пептидними зв'язками.

Гра «Морський бій»

Відповіді: А1, Г2, В3, А4

6Д, 8В, 9Б, 10В, 10Д

 

       Кожна із двадцяти стандартних, і багато нестандартних, амінокислот мають тривіальні назви. Частина цих назв пов'язана із джерелами, з яких вперше було виділено сполуку: наприклад, аспарагін виділений зі спаржі (лат. Asparagus), глутамін — з глютену пшениці, тирозин — із сиру (сир грецькою tyros). Для скороченого запису білкові амінокислоти позначають трибуквеним кодом, використовуючи перші три літери тривіальної назви (за винятком аспарагіну (Асн), глутаміну (Глн), ізолейцину (Іле) і триптофану (Трп), для останнього використовують також скорочення Три).

      З їжею людина отримує 10 незамінних амінокислот. Незамінні вони тому, що не можуть бути синтезовані організмом людини.

 

     Вміст білків в організмі людини: у м’язах 80%,в шкірі 63%, в печінці 57%,в кістках 28%            

 

 До складу тваринних організмів входить 5 млн білків.

Білкові молекули мають чотири рівні структурної організації:

          Первинна ( послідовність амінокислот, з’єднаних між собою поліпептидним зв’язком);

          Вторинна ( впорядковане розташування окремих ділянок поліпептидного ланцюга у вигляді спіралей або складок);

          Третинна ( скручування молекули вторинної структури у клубок

 «глобулу»);

          Четвертинна (формується кількома молекулами третинної структури, утворюючи стійкий комплекс).

Функції  білків

Її суть

Приклади білків

ü Будівельна

Будівельний матеріал клітин

Колаген, мембранні  білки

ü Транспортна

Переносять різноманітні речовини

Гемоглобін для переносу кисню та вуглекислого газу

ü Захисна

Знешкоджують чужорідні речовини

Гамма-глобулін  сироватки  крові

ü Енергетична

Постачають  енергію в організм

При розщепленні 1г білка вивільняється  17,6 кДж енергії

ü Каталітична

Прискорюють хімічні реакції в організмі

Усі ферменти за своєю природою є білками, наприклад рибонуклеаза

ü Рухова

Забезпечують усі види руху, що виконують клітини та органи і організми

Міозін (білок м’язів)

ü Регуляторна

Регулюють обмінні процеси

Гормони, наприклад інсулін

 

Біологічними функціями білків є:

 

 

Денатурація — руйнування просторової структури білка.

Вона відбувається при нагріванні білків, під дією радіоактивного випромінювання, деяких хімічних речовин (кислот, лугів, солей важких металів). При денатурації білки змінюють свої властивості і втрачають біологічну активність, незважаючи на те, що їх первинна структура зберігається.

   Прикладом денатурації служить зміна яєчного білка при нагріванні.

 

      Здебільшого денатурація необоротна. Але якщо на початкових стадіях денатурації припиняється дія чинників, що призвели до неї, білок може відновити свій початковий стан. Це явище називають ренатурацією. У живих організмів оборотна денатурація часто пов'язана з виконанням певних функцій білковими молекулами: забезпеченням рухів, передачею до клітини сигналів з навколишнього середовища, при­скоренням біохімічних реакцій тощо. Необоротний процес руйнування первинної структури білків називають деструкцією.

Розклад при нагріванні

       При сильному нагріванні білки горять. При цьому утворюються речовини зі своєрідним запахом паленого пір'я. По запаху можна легко відрізнити вовняні або шовкові волокна від синтетичних.

 

Переглянути відео.

       Далі ми згадуємо про нуклеїнові кислоти.

Нуклеїнові кислоти — складні високомолекулярні біополімери, мономерами яких є нуклеотиди. Вперше їх виявлено в ядрі клітини, звідки й походить назва цих сполук (від лат. nucleus — ядро).

   

      Природні нуклеїнові кислоти  ДНК і РНК — виконують у всіх живих організмах роль передачі і експресії генетичної інформації. Цей термін був введений Рихардом Альтманом. Молекула нуклеотиду складається із залишків нітрогеновмісного гетероциклу (азотистої основи), п'ятивуглецевого моносахариду (пентози) і фосфатної кислоти. Розрізняють два типи нуклеїнових кислот: дезоксирибонуклеїнову (ДНК) і рибонуклеїнову (РНК). До складу ДНК входить залишок пентози дезоксирибози, до складу РНК — рибози.

     ДНК — дезоксирибонуклеїнова кислота. Цукор  дезоксирибоза, азотисті основи: пуринові  гуанін (G), аденін (A), піримідинові  тимін (T) і цитозин (C). ДНК часто складається з двох полінуклеотидних ланцюжків, направлених антипаралельно.

      РНК — рибонуклеїнова кислота. Цукор  рибоза, азотисті основи: пуринові  гуанін (G), аденін (A), піримідинові урацил (U) і цитозин (C). Структура полінуклеотидного ланцюжка аналогічна ДНК, дволанцюжкові РНК зустрічаються тільки у вірусів. Через особливість рибози, молекули РНК часто мають різні вторинні і третинні структури, утворюючи дволанцюгові ділянки через комплементарні взаємодії всередині молекули.

  

ІУ. УЗАГАЛЬНЕННЯ,СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

Гра «Знайди помилку»

1.     20 різних амінокислот приймають участь в побудові білків.

2.     Молекули білків складаються із залишків спиртів.

3.     Замінні амінокислоти – це речовини, що синтезуються організмом людини і тварини.

4.     Синтетичні полімери, яких не існує в природі, називаються білками.

5.     Соя має  найбільше білка серед рослин (34%).

6.     В яйцях і горіхах однакова кількість білків(10%).

7.     Ренатурація - процес порушення первинної структури білків.

8.     Білок м’язів міозін забезпечує рухову функцію організмів.

9.     Білки синтезуються на мітохондріях.

10. А, Г, Ц, У – це нітратні основи  ДНК.

 

Відповіді: 1. + 2.- 3.- 4. – 5.+ 6. + 7. – 8. + 9. – 10. –

 

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

Середній рівень(до 6 балів): Знайти інформацію 10–15 цікавих фактів про білки або нуклеїнові кислоти.

 

Достатній рівень(до 9 балів): Підготувати повідомлення про застосування ферментів у народному господарстві.

 

Високий рівень(до 12 балів): Про  що  свідчить  утворення «пластівців» під  час  варіння  м`яса ? Чому горіле куряче пір’я та волосся людини пахнуть однаково?

 __________________________________________________________________

Робоча картка для здобувачів освіти

Робоча картка з біології 10 класу

Учня (учениці) групи 68-К-1

Прізвище, ім’я_____________________________________________________

 

Тема « ____________________________________________________________

 

_________________________________________________________________»

 

Білки – це ________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________ 

Амінокислота має дві функціональні групи: ________________________ та

________________________________________________________________.

Гра «Морський бій»

Координати амінокислот:

1 СЛАЙД

 

 

 

 

 2 СЛАЙД

 

 

 

 

 

 

20 амінокислот, з яких будуються білки живих організмів, поділяють на: _________– амінокислоти, що синтезуються організмом людини і тварин (10)

______________– амінокислоти, що не синтезуються, а надходять з їжею (10)

Білкові молекули мають чотири рівні структурної організації:

          Первинна (послідовність амінокислот, з’єднаних між собою поліпептидним зв’язком);

          Вторинна (впорядковане розташування окремих ділянок поліпептидного ланцюга у вигляді спіралей або складок);

          Третинна (скручування молекули вторинної структури у клубок

 «глобулу»);

          Четвертинна (формується кількома молекулами третинної структури, утворюючи стійкий комплекс).

Хімічні властивості білків

_______________________- порушенням четвертинної, третинної і вторинної структур, що спричиняє у свою чергу зміни фізико-хімічних і біологічних властивостей білка.

_______________________- відновлення структури білка на початковій стадії руйнування.

_______________________- процес порушення первинної структури білків.

 

Джерела білків

Рослинні - бобові, гречка, спаржа, шпінат, горіхи, авакадо

Тваринні – м’ясо, риба, морепродукти, молочні продукти, яйця

Гра «У кафе» - (підказка 7 страв)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Біологічні властивості білків (запиши назви функцій)

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

 

______________________________– це біополімери, макромолекули яких складаються із численних нуклеотидів. Це речовини, які зберігають і відтворюють в організмах спадкову (генетичну) інформацію, а також беруть участь у синтезі білків.

ДНК має 4 нітратних основи:_____________________________

РНК має 4 нітратних основи:_____________________________

 

Гра «Знайди помилку»

Постав в клітинці позначку «+», якщо твердження вірне та  «-», якщо невірно.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

 _________________________________________________




 Конспект відкритого уроку "Побутові хімікати"

Хімія 11 клас     Урок № 30

Тема: Поняття про побутові хімікати

Мета: розширити та поглибити знання учнів про хімічні речовини, які використовують у побуті, сфери їх застосування, акцентувати увагу на необхідності дотримуватися правил безпеки під час користування ними; дати поняття про будову та властивості деяких речовин, які використовують у товарах побутової хімії; продовжувати роботу над формуванням взаємозв’язку між використанням речовин та їхніх властивостей. 

Очікувані результати: учні повинні з’ясувати причинно-наслідкові зв’язки між складом, властивостями й використанням органічних речовин, уміти пояснювати значення органічної хімії у створенні нових матеріалів у побуті, оцінювати вплив побутової хімії на довкілля, знати про необхідність дотримання правил безпеки під час користування товарами побутової хімії.

 Обладнання: примірники побутових хімікатів, презентація, схема класифікації ТПХ, правила користування побутовими хімікатами, індикатор універсальний.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

 

      I.            Організаційний етап

Слайд 1 Вчитель:  Добрий день, шановні учні. Шановні гості, ми раді вітати вас у нас на уроці. Я сподіваюсь, що знання отримані сьогодні, будуть корисними для всіх присутніх.

   II.            Актуалізація опорних знань

Слайд 2   Учитель:

Епіграф уроку: «Широко простягає хімія руки свої у справи людські. Куди не подивимось, куди не оглянемось, скрізь обертаються перед очима нашими успіхи її старанності» .

М. В. Ломоносов 1751 р.

Слайд 3 Чи доводилось чути вам такий вислів: «Хімія навколо нас»? Справді, важко уявити життя сучасної людини без великої кількості речей, до яких хімія має пряме відношення. У своєму повсякденному житті ми постійно використовуємо різноманітні речовини, наприклад, воду, кухонну сіль, цукор, соду, вироби з металу, лікарські препарати та все те що ви бачите на цьому столі.

Зараз завдання  для кожної групи (1 група – 1 ряд, 2 група – 2 ряд, 3 група – 3 ряд):

 І група відібрати хімічні речовини, які знаходяться на кухні. (оцет, засіб  для  миття  посуду , засіб  для  очистки плити  та раковини)

ІІ група відібрати  хімічні речовини, які використовують у ванні та туалеті. (пральний  порошок , засоби  для  миття  ванн , дезінфекції  приміщень , підбілювачі  білизни , мило(господарське) , шампуні, освіжувач повітря, зубна паста)

ІІІ група – відібрати хімічні речовини, які зберігають у підсобному приміщенні, гаражі. (бензин , лаки , фарби , розчинники , засоби  для  боротьби  з  шкідниками )

Перевірити правильність роботи груп

Нам  важко  уявити  своє  життя  без  речовин , які  нам  представлені . Тож давайте сформулюємо тему нашого уроку.

Слайд 4                           Тема: «Поняття про побутові хімікати»

Слайд 5                                                      Мета уроку

 

III.            Засвоєння нового матеріалу

Слайд 6    Побутова хімія займає важливе місце в нашому житті – миття посуду і підлоги, прання і прибирання оселі, освіжувачі повітря тощо. З екрану телевізора, в магазинах, при спілкуванні зі знайомими ми часто чуємо, який засіб краще справляється під час прибирання і який краще купувати. Проте дуже мало інформації ми чуємо про склад побутової хімії, про якість цих засобів, не знаємо, як впливає побутова хімія на нас і наших близьких. Хімія  може  бути  другом  або  ворогом .

За  останні  30 років як  свідчить  статистика  Всесвітньої  організації  охорони  здоров´я  (ВООЗ) , збільшилася  кількість  отруєнь  хімічними  сполуками . На  першому  місці  за  кількістю  нещасних  випадків  - сильнодіючі  кислоти (оцтова  та  сульфатна ), на  другому  місці – ліки , за  ними -алкоголь  і  засоби  побутової  хімії .

Зараз ми проведемо  дослід , щоб  виявити  чим  же  небезпечні  речовини , які  ми  використовуємо . Звіт  складемо  у  формі  таблиці .

Слайд 7 (Запросити  учня  провести  дослід , наголосити,що  робота  повинна  проводитися  в  рукавичках ).

Памятайте !

Кислоти  спричиняють  опіки !

Луги  розїдають  одяг  і  шкіру !

Слайд 8 Щоб правильно користуватися сучасними миючими засобами, вам необхідно згадати дуже важливе поняття рН, або водневий показник, який ви вивчали у 9 класі. На багатьох етикетках пральних порошків або шампунях вказується значення  рН.

 Що ж таке рН?
рН - Це показник вмісту в розчині  іонів водню.
Значення рН – це показник кислотності, який чисельно дорівнює від’ємному логарифму концентрації протонів. рН може змінюватися від 1 до 14, рН чистої води дорівнює 7. Розчини рН < 7 мають кислу реакцію, а розчини рН >7 – лужну. Значення  рН можна визначити за допомогою кольорового індикаторного паперу. Зверніть уваги на етикетки сучасних шампунів. Практично на всіх зазначено значення рН, близьке до 5,5 
яке найбільш відповідає природній реакції шкіри.

Слайд 9                                                           Дослід

Побутові хімікати дуже часто містять  кислоти  і  луги . Дослідимо   засоби , які  найчастіше  використовуються  за  допомогою  індикаторного  паперу . У  розчинах  кислот  індикатор стає  червоним , у  розчинах  лугів – синім.

Потрібно налити в кожну пробірку воду, додати декілька краплин побутового хімікату, розмішати, опустити індикатор, порівняти зі шкалою. Записати результати.

Засіб  побутової  хімії

Кислота

Луг

Пральний   порошок 

Засіб  для  очищення  плит

Гель  для  туалету

Рідина  для  миття посуду

Рідина  для  миття  ванн, раковин

Слайд 10  Результати у таблиці

Слайд 11

Висновок:  Для  прання білизни, миття  кухонь  використовують  засоби , що  містять  луги , бо  вони  добре  відмивають  жироподібний  бруд . Для  видалення  вапняних  нальотів , мильних  розводів , що  утворюються  переважно  у  ванних  кімнатах , використовують  засоби , що  містять  кислоти .

 

Слайд 12  90% пральних та миючих засобів, якими користуються українці, виготовлено на основі фосфатів, хлору, цеолітів, аніонних ПАР (поверхнево-активних речовин), продуктів нафтопереробки та ін.

Слайд 13  Відеоролик про миючі засоби

Слайд 14

У більш ніж 50 розвинених країнах світу у 80-90 рр. були введені законодавчі обмеження або повна заборона на використання фосфатних пральних порошків. Вони заборонені в багатьох країнах світу вже більше десяти років. Нині в Німеччині, Італії, Австрії, Норвегії, Швейцарії і Нідерландах перуть тільки порошками без фосфатів. У Японії вже до 1986 року в пральних порошках фосфатів не було взагалі.

 

Слайд 15

 

ІV Закріплення знань

Слайд 16 Інтерактивні  вправи

Вчитель: На  початком  уроку я  запропонувала   вам  об´єднатися  в  групи . Кожна  група  отримає  завдання  і  за  3 хвилини  складе  план  дій  щодо  розв’язання  конкретної  проблеми . Під  час  відповідей  використайте  план , який  ви  бачите  на  екрані :

1.     Фізіологічна  дія  речовини на  організм  людини.

2.     Знешкодження  токсичної  речовини .

3.     Перша  долікарська  допомога .

1 група  - Під  час  консервування  овочів  у  домашніх  умовах  людина  отримала  опік  оцтовою  есенцією. Як  слід  повестися  в  такій  ситуації ?

2 група -  Під  час  побілки  стін  вапно  зі  щітки  потрапило  в  очі . Ваші  дії ?

3 група - Людина  мила духовку засобом  з лугом  без рукавиць. Пальці почали дуже пекти. Що  потрібно  зробити ?

Слайд 17   Відповіді:

1 група - Що потрібно зробити при опіку оцтовою кислотою

Оцет відноситься до органічних кислот, а опік цією речовиною – до хімічних. Відбувається опік в результаті виникнення хімічної реакції при контакті оцтової кислоти з шкірою людини або його слизовими оболонками. Оцтова есенція має високу концентрацію (70%).

Отримати опік оцтом досить легко, потрібно лише пролити його на відкриту шкіру. Ще небезпечніше може бути потрапляння оцту всередину.

 При отруєнні харчовим оцтом 6-9% відбувається опік слизової оболонки стравоходу різного ступеня тяжкості, залежить від кількості випитого. Якщо випити 1-2 ковтки, то зазвичай отруєння обмежується несильним поверхневим опіком стравоходу і може пройти без наслідків. При кількості випитого 50-200 г можливі більш важкі наслідки – кислота всмоктується в шлунку і кишечнику, потрапляє у внутрішні органи і тканини. У першу чергу страждає кров – червоні кров’яні тільця – еритроцити. Руйнується їх клітинна стінка, гемоглобін з клітин виходить у кров і забиває дрібні кровоносні судини нирок, викликаючи ниркову недостатність. Циркуляція в крові токсинів викликає печінкову недостатність. При тяжкому перебігу захворювання можливий летальний результат.

 Якщо людина випила оцет, потрібно негайно прополоскати ротову порожнину і горло, полоскати водою або слабким розчином соди. Потім дати випити декілька склянок прохолодної води, можна води з льодом. Дуже швидко викликати швидку допомогу, повідомити їм що сталося. Ні в якому разі не давати пити содовий розчин і не викликати блювоту, щоб пошкоджені стінки стравоходу не лопнули. Тільки пити воду – для зменшення концентрації  оцту всередині, чим більше, тим краще. На область шлунка можна покласти щось холодне, напрмер, лід, загорнутий у рушник.

При опіку шкіри оцетом дуже важливим етапом першої допомоги, є інтенсивне промивання проточною водою того місця, де на шкірі є сліди оцту. Промивання повинно бути досить рясним і триває не менше 20 хвилин. Крім того, холодна проточна вода зможе зменшити больові відчуття.

Нейтралізувати оцет можна за допомогою слабкого розчину соди або звичайного мильного розчину.

2 – група  Що робити при потраплянні вапна в око?

Гашене вапно – це Са(ОН)2, кальцій гідроксид, тобто луг. Хімічний опік, який визиває ця сполука може відбутися в результаті порушення техніки безпеки, виробничої травми, нещасного випадку.

1. Промити вражену ділянку шкіри або очі великою кількістю води протягом 10 – 15хв., поки не зникне милкість. Для промивання ока напір води повинен бути слабким.

2. Після промивання водою вражену ділянку повік (тільки не ока) обмити слабким розчином борної кислоти.

 

Слайд 18  3 – група  Що робити при отруєні оцетом?

 1. Не намагайтесь самостійно промивати шлунок.

2. Дати потерпілому випити 3 – 4 склянки води та викликати лікаря.

 

V Підсумок уроку. Виставлення оцінок.

 

Вчитель: Шановні учні, ми сьогодні на уроці поглибили знання про побутові хімікати, сфери їх застосування, звернули  увагу на необхідності дотримуватися правил безпеки під час їх використування; розібрали  будову та властивості деяких речовин; продовжували роботу над формуванням взаємозв’язку між використанням речовин та їхніх властивостей. 

 Домашнє завдання:

Середній рівень - Опрацювати опорний конспект.

Достатній рівень – Знайти рецепти альтернативних побутових засобів для прання і прибирання.

Високий рівень -  Повідомлення про виробників безпечної та екологічної побутової хімії.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Немає коментарів:

Дописати коментар

Тиждень хімії, біології та географії

         15 по 19 березня пройшов тиждень хімії, біології, географії.              Предметні тижні є ефективною формою позакласної робот...